bilde

Vamp: Best med lavmælt nostalgi"

(Aftenposten)

Et nytt solid Vamp-album med en perle av en tittellåt.

Det å være en institusjon i norsk musikkliv, kan både forplikte og frustrere. Fans som nå har fulgt det folkekjære Haugesunds-bandet Vamp gjennom snart tre tiår, vil ofte ha ny musikk som ligner den gamle. Kjent, kjært. Mens bandet selv selvfølgelig vil utvikle sitt uttrykk videre, dog uten å terge på seg grunnfjellet av lyttere med for stor forandring.

Denne vanskelige kunsten, la oss kalle den nostalgisk nytenkning, har Vamp behersket med solid gjennomføringsevne det siste tiåret. Endringer i bandet har gitt annerledes musikk, men aldri langt unna. Her på sitt 12. studioalbum gjør bandet det igjen, og det med tidenes kanskje aller mest nostalgiske albumtittel: Brev.

En mektig tittellåt

«Jag fick ett brev, ett riktigt brev med frimärken, ett vykort ifrån längesen, då framtiden var vår», sang svenske Joakim Berg og hans band Kent i låten «Duett» tilbake i 2002. Allerede da var brev noe urhistorisk som venner, kjærester, kunstnere eller politikere brukte tid på og fysisk sendte til hverandre når noe viktig skulle sies. For eksempel om kjærligheten.

Denne stemningen tas opp i Vamps nydelige og svært såre tittellåt «Brev», der Øyvind Stavelands akustiske og atmosfæriske folkballade under lyrikeren Helge Torvunds tekst gjør vondt på en god måte:

«Du ser verden gli bort i ei skumring, som ein fjellrev så liste seg vekk», synger vokalist Odin Staveland først, før det senere i første vers legges til: «Alt som var, glir over i minner».

Stavelands utfordring til Torvund skal ifølge presseskrivet ha vært å «skrive en tekst om alt det som er i ferd med å forsvinne fra oss». I livet, i naturen, i verden. Når sangens kraftfulle motto «kan me møtast igjen?» kommer med større og større fortvilelse fra Odin Stavelands munn, skjønner vi at noe viktig er i ferd med å gå tapt i og rundt oss. En mektig låt.

Er best på sitt roligste

Alt på Brev treffer ikke like direkte og så sterkt som tittelkuttet, men det kan man vel heller ikke forlange. Også dette Vamp-albumet er best når det flyter frem på sitt mest dempede og rent melankolske vis, for eksempel i det allerede kjente åpningskuttet «Rosa». Et fint sommerminne man kan nynne på nå som høsten kommer over oss.

Det er på sitt roligste at den melodiske styrken i orkesteret Vamp kommer til sin rett, gang etter gang, år etter år. Bandet skal ha vært opptatt av det de selv kaller «klok tilbakeholdenhet» i spill og produksjon, og lykkes med det.

I mine ører er bandet nå langt mindre spennende når de «røffer» seg til musikalsk, som i den litt banale kåtskapslåten «Visitt» eller den nokså flate Norges-hyllesten «Hjerta mitt». Det fineste går litt tapt når energien skrus hardere på. Duetten «Meg itte deg» med Ida Maria treffer heller ikke spesielt godt.

Med den melodiske kraften

Da fungerer samspillet mellom melodi, tekst og produksjon desto bedre i de mer avmålte partiene, for eksempel i den tidligere utgitte låten «Natt», som duver frem med et lekkert plystretema fra Øyvind Staveland selv.

Dikter Kolbein Falkeids tekst fanger et øyeblikk flere av oss (dessverre, kanskje) kan kjenne oss igjen ifra en sen kveld eller to: «Det e natt, og lyktastolpane e meiningslaust planta. Skyggen min sjangle, men det går fint. Gatå har forståelsesfulle fortauskantar».

Som lytter kan man delvis humre, delvis skjemmes, men likevel nynne med i det poetiske bildet. Godt støttet av den melodiske kraften som Vamp her igjen viser at de har når bandet er på sitt beste.


Les saken hos Aftenposten

bilde

Vamp: Alle gode ting er 12"

(Dagsavisen)

Det 12. albumet til Vamp er blitt et av deres beste. Fullt av gode sanger, uten å lene seg tilbake på rutine og falsk trygghet.


Les hele saken

bilde

Vamp: Best med lavmælt nostalgi"

(Aftenposten)

Et nytt solid Vamp-album med en perle av en tittellåt.


Les hele saken

bilde

Vampsuksess i Hedleberget"

(Avisa Hordaland)

Ikkje mange norske band klarar å selja ut to fulle hus på utescena i det gamle skiferbrotet i Hedleberget på Voss. Vamp frå Haugesund klarte det utan problem fredag og laurdag.


Les hele saken

bilde

Vamp-suksess på «hjemmebane»"

(Agderposten)

Nesten som å spille på hjemmebane mente Øyvind Staveland da Vamp trakk over 1.500 publikummere til Bringsværd Kongsgård.


Les hele saken

bilde

Vamp vant kampen om publikum"

(Østlands-Posten)

I dag var det svært gode muligheter til å finne seg en artist man liker i Stavern, med tre konserter nesten samtidig. Vinneren var klar.


Les hele saken

bilde

Vamp i storform"

(Kvinnheringen)

Vamp kan kunsten å veksla mellom mjukt og hardt, råtøft og rørande i løpet av ein og same konsert.


Les hele saken

bilde

Vamp viste veg i Riddersalen"

(Grenda)

Laurdag og sundag viste at Vamp framleis har publikumstekke, og at dei framleis er i utvikling.


Les hele saken

bilde

Vamp fylte stranda"

(Ringerikets blad)

Begeistrede tilhørere applauderte. Vamp fikk stående applaus etter en heseblesende halvannen time lang konsert på Sundvolden med nytt og gammelt repertoar.


Les hele saken

bilde

De beste historiene"

(De beste historiene)

Etter 27 år er Vamp fortsatt blant de aller beste musikalske historiefortellerne og formidlerne her til lands.


Les hele saken

bilde

Sollid av Vamp"

(Fremover)

Ga en konsert det luktet både svidd, ramsalt hav og fugl av! Vakre ballader og leken irsk-inspirert folkrock spilt av et av Norges beste liveband er en uslåelig kombinasjon.


Les hele saken

Eldre nyheter