Øyvind Staveland har hatt en utrolig musikalsk karriere som leder av Vamp gjennom mer enn tretti år. Suksessen har medført fulle arbeidsdager, og rollen som komponist, musiker, bandleder, manager og bookingansvarlig for bandet, har lagt beslag på mye av Stavelands tid. Han har derfor takket nei de gangene han har blitt spurt om å gi ut soloalbum.
Men under pandemien ble det plutselig god tid til komponering. I tillegg til å skrive musikken til det kritikerroste Vamp-albumet «Tiå det tar» (2021), begynte Øyvind Staveland også på skisser til mange flere sanger. Resultatet er hans første soloalbum, «Lipper».
Fra Vamp kjenner vi Stavelands fingerspissfølelse for tekst koblet med musikk. Også på denne utgivelsen finner man en rekke kjente litterære navn. Tekstene til albumets inngang og utgang er av to internasjonale størrelser, britiske Rudyard Kipling og amerikanske Edna St. Vincent Millay. De norske bautaene Kolbein Falkeid og Hans Børli er representert med hver sin sang. De siste fire låtene har tekster signert Håvard Rem, Arne Birketveit, Tom Roger Aadland og Øyvind Staveland selv. Han har også skrevet all musikken, og spiller de fleste av instrumentene, inkludert gitar, bratsj, fele, fløyte, piano, synth og perkusjon.
Odin Staveland, etter hvert mangeårig Vamp-medlem (sanger, trommeslager, produsent), og sønn av Øyvind, har produsert albumet i samarbeid med artisten. Det har de to musikerne gjort med en flott blanding av lekenhet og alvor. «Iblant har Odin kommet med musikalske forslag jeg har brukt litt tid på å fordøye, men det har vært en inspirerende prosess, og vi er begge veldig fornøyd med sluttresultatet.»
Hvis du kan væra høg og lav sin like Og sjøl blant kongar ikkje gjør deg te Hvis du kan stå han av når venner svike Og aldri bli tatt for gitt, men rekna med
Åpningssporet «Hvis» er basert på Rudyard Kiplings berømte dikt «If». Flere har tonesatt det tidligere, blant annet Joni Mitchell, som gjorde sluttlinjene «you’ll be a man, my son» om til «you’ll be alright». Øyvind Staveland og Tom Roger Aadland har sammen bearbeidet teksten og gitt den et mer muntlig uttrykk. Sangen starter med et melankolsk, vakkert pianotema, før akustisk gitar og treblåsere kommer inn og legger seg bak Stavelands fine vokallevering. Sangen avsluttes av dramatisk kor og urovekkende bassforskyvninger, lik jordplater som gnisser mot hverandre. Tonen er satt for et innholdsrikt album.
«Voggevise» har tekst av forfatteren Håvard Rem, blant annet kjent for sine gjendiktninger av Leonard Cohen. Musikken har et sakralt preg, som en moderne salme, og en fortettet, var stemning. Det er knapt noen overraskelse, for han har gjort flotte vokalprestasjoner på Vamps plateutgivelser, men Stavelands nærvær og låtformidling som sanger, er blant de tingene som gjør dette til et sjeldent album. Melodiene hans tar ofte den mindre reiste veien. Alltid tjener de teksten.
Ord blir kropp og kropp blir ord Fader Gud og Moder Jord
Et tilbakevendende tema på plata er referanser til menneskekroppen, både som kilde til sanselig opplevelse og som symbol for sårbarhet. «Et rom står avlåst» er hentet fra Kolbein Falkeids strålende vakre diktsamling «En annen sol», skrevet i sorgen over tapet av datteren. Musikken har karakter av en sørgemarsj, med et svakt drag av blues. Saktmodige klarinetter tegner vakre linjer. Øyvind Staveland synger med rustikk innlevelse.
Eg lengta itte deg Et rom står avlåst i kroppen min
«Lipper» er et album som griper både innover og utover. Noen sanger handler om sterkt personlige opplevelser og betraktninger, andre tar utgangspunkt i vår globale situasjon. «Linedans» startet med et fløytetema som sender tankene hen til Sør-Amerika. Teksten, av Arne Birketveit og Øyvind Staveland, er lagt i munnen på en krigsprofitør, og inneholder linjer som gir assosiasjoner til konsentrasjonsleirer, så vel som båtflyktninger.
Eg e gummiflåten på opprørt hav Eg e skriftå på veggen
Uttrykket «skriften på veggen» stammer fra en fortelling i Det gamle testamentet. Den babylonske kongen benytter under en fest de hellige gullkarene han har plyndret fra Salomos tempel. Straks kommer fingrene fra en menneskehånd til syne, og skriver noen mystiske ord på veggen i palasset, som varsler slutten for kongens rike. «Stormen» er inspirert av illevarslende tegn. Sangen starter med en mollstemt akustisk gitar over urovekkende, pulserende klanger, før Stavelands dype stemme setter ord på det:
Det går for seint Og altfor smått Detta lyset Blinke blått
«Vi er tidsvitner». Det ble sagt på et radioprogram nylig. Uttrykket bringer assosiasjoner til mennesker som har gjennomlevd dramatiske ting: krig, folkemord, naturkatastrofer. Men alle som har levd noen tiår, er tidsvitner nå. Vi husker at snøen lå lengre før, at vintrene var hvitere og kaldere. Staveland synger varmt og nært; innstendig. Han minner oss om at det haster. Tikkende perkusjon som skjebnesvangre sekundvisere. Pumpende underjordisk bass. Men sangen er ikke uten en strime av håp:
Syng ein sang om gleden, la sorgene få ro Gjør himlen høg og blå for alle unge
Staveland har nådegaven å skrive melodier som blir folkeeie. Mannen som har gitt oss «Tir n’a Noir» og «Liten fuggel», fornekter seg heller ikke denne gangen. Refrenget fester seg, og fortsetter å spille inni deg lenge etter at sangen er ferdig.
«Lucinatt» er skrevet til et dikt av Hans Børli. Ifølge den gamle romerske kalenderen, falt lussinatt på vintersolverv, som var regnet som årets lengste, mørkeste og farligste natt, da kampen mellom lys og mørke var på sitt mest intense. Det musikalske arrangementet bidrar mesterlig til å pensle ut det vinterlige landskapet som skildres. Øksehogg av perkusjon, vindskeiv synth. Gitar og bratsj som sårbar ungskog. Naturen er sterkt til stede på denne plata, og det organiske lydbildet, der stemmen og de akustiske instrumentene blandes med elektroniske skittenvarme klanger, underbygger dette. Noen steder har trærne funksjon som stedfortredere for menneskene. Et bjørketre brister under vekten av nysnø, på samme måte som et menneske tynges ned av det som hoper seg opp.
Men tyngst er den kvite børa av sorger uten navn
«Herfra», med tekst av Håvard Rem, er det sporet på albumet som ligger nærmest Vamp i uttrykket, med raspende gitar, frilynte trommer og shanty-preg i omkvedet.
«Jeg leser dikt så å si daglig», forteller Øyvind Staveland. «Jeg har alltid en bunke bøker med meg når jeg er på turné, og det ligger en stabel på nattbordet hjemme». Noen ganger blir diktene til sanger. Tittelsporet er en bearbeidelse av den amerikanske forfatteren Edna St. Vincent Millays dikt «What lips my lips have kissed, and where, and why». Originalteksten er skrevet som en italiensk sonett, en diktform med røtter helt tilbake til renessansen. Staveland forteller at diktet grep han sterkt. «Det er noe rørende ved denne personen som ser tilbake på livet, og ikke helt husker alle elskerne og kjærlighetsaffærene, men som allikevel bærer med seg en takknemlighet».
Eg barra vett at sommaren den sång i meg Ei litå stond, men gjør det ikkje mær
Øyvind Staveland har laget et raust, klokt og varmt album, som gjennom tekst og musikk undersøker hva det vil si å være menneske. Dette er musikk for nattevandrere og dagpendlere. Musikk å bevege seg fremover til. Ikke med halsløs optimisme, kanskje heller med vemod og ettertanke, men med besluttsomhet og vilje. En tekstlinje av Kolbein Falkeid, fra Vamps debutalbum, dukker opp: «Bare taperen tror han er fremme hver kveld.»
Les saken hos
"Vi har sett fram til å lansere dette med glede i lang tid. Endelig får vi fullført trilogien «Vamp i full symfoni» med både konserter og plateinnspilling. Og endelig får vi spilt i Den Norske Opera." Øyvind.
Det er duket for en helt spesiell opplevelse i Den Norske Opera når Vamp endelig fullfører trilogien «I full symfoni» med Kringkastingsorkestret. Samarbeidet mellom Vamp og Kork ble en formidabel suksess da de gjorde «I full symfoni» i 2005 og 2010. Platesalget nådde nye høyder og turneene til landets største byer, og to utsolgte Oslo Spektrum, ble den gang et foreløpig resultat av samarbeidet. Nå tar de det videre, og byr på to konserter i Den Norske Opera i februar 2025.
Vamp har eksistert og levert i godt over tre tiår, og de har utviklet et spesielt uttrykk i møtet mellom musikk og lyrikk som har truffet den norske folkesjelen. Odin Stavelands medvirkning i TV2-suksessen «Hver gang vi møtes» i år, har ikke akkurat minsket interessen for dette bandet, og har sørget for at en rekke nye fans har oppdaget bandets skattkiste av en låtkatalog.
Hundrevis av sanger om det å være menneske. Om kjærlighet og sorg, myter og skrømt, ærlighet og svik, døden og livet. Og om havet. Katalogen er full av kjente og kjære sanger som de øser av på konsertene sine og bandet er viden kjent for sin tilstedeværelse og formidlingsevne fra scenen.
Kjøp billetter til VAMP og KORK i full symfoni i Operaen her!
Kjøp hotellpakke på Thon Hotel Opera her!
Les hele saken
Øyvind Staveland har hatt en utrolig musikalsk karriere som leder av Vamp gjennom mer enn tretti år. Suksessen har medført fulle arbeidsdager, og rollen som komponist, musiker, bandleder, manager og bookingansvarlig for bandet, har lagt beslag på mye av Stavelands tid. Han har derfor takket nei de gangene han har blitt spurt om å gi ut soloalbum.
Men under pandemien ble det plutselig god tid til komponering. I tillegg til å skrive musikken til det kritikerroste Vamp-albumet «Tiå det tar» (2021), begynte Øyvind Staveland også på skisser til mange flere sanger. Resultatet er hans første soloalbum, «Lipper».
Les hele saken
(Dagbladet)
Hva i all verden har skjedd med Vamp? Hvordan kan de plutselig høres ut som et helt nytt band - 30 år ut i karrieren? Etter noen år med mer strømlinjeformete album som ikke har vært blant deres mest spennende, uten at de dermed har vært dårlige, gir bandet her ut ett av sine mest helstøpte og interessante album i en karriere som altså strekker seg over tre tiår. Vamp kunne ikke gitt seg sjøl en bedre jubileumsgave!
Les hele saken
(Dagsavisen)
Etter 30 år og 13 studioalbum gir Vamp ut enda et album som høres ut som et av deres beste.
Les hele saken
(Aftenbladet)
Isolasjon og nedetid har åpenbart gjort Vamp godt. Nå har de funnet en ny rute å seile, nye øyer å besøke og ny luft å puste i.
Les hele saken
(Haugesunds Avis)
En motgift mot pandemidepresjon
Har du det siste året tenkt at nå hadde det vært skikkelig fint med litt teater? Har det blitt mye smittetall, hjemmekontor og munnbind-diskusjon?
En motgift mot pandemidepresjon spilles nå på Haugesund Teater. Vamp som teaterkonsert. Levert med overbevisning av et spilleglad ensemble. I en regi som gjør det uhøytidelig, underholdende og med evne til å berøre.
Les hele saken
Så var jammen «Våken drøm» plutselig ferdigspilt i Stavanger. I hvertfall i denne omgang. Forestillingen settes heldigvis opp igjen på Rogaland teater våren 2022 og vi gleder oss allerede. For det er virkelig en drøm! En hektisk, gøyal og hjertevarm drøm som vi er så heldige å få henge med i.
Nå flyttes den til Haugesund, hvor den skal spilles i tidsrommet 28 mai - 18 juni.
Les hele saken
St Petri kirke lørdag 03 oktober
En helt spesiell konsert
Akustisk fra en scene som bygges midt i kirkerommet for å minske avstanden til publikum. Musikerne forholder seg til hverandre og rommet slik de gjorde da de lagde debutalbumet ”God morgen søster” på feierbadet i Haugesund for snart 30 år siden. Konserten filmes og videreformidles via scene Vest som er en egen kulturkanal fra TV Vest og Altibox, og er en pilot for en lengre konsertserie Vamp skal turnere med høsten 2021.
Det legges ut i underkant av 200 billetter til denne enestående konserten i St Petri den 03 oktober 2020.
Kl. 20:00 // FÅ BILLETTER
Kl. 17:30 // EKSTRA
Les hele saken
(Romerikes Blad)
I SNART 30 år har haugesunderne i Vamp holdt det gående. Tirsdag kveld spilte de for en så godt som smekkfull storsal i Kulturverket Flammen i Nittedal. Det var deres femte stopp av i alt 25 spillesteder på vinterens turné. Etter all tiden på veien, etter femten albumslipp og etter fem spellemannspriser, hersker det liten tvil om at Vamp er et band med kvalitet i alle ledd. Det viser de også så til de grader under kveldens konsert.
Les hele saken
(Dagsavisen)
Det 12. albumet til Vamp er blitt et av deres beste. Fullt av gode sanger, uten å lene seg tilbake på rutine og falsk trygghet.
Les hele saken
Eldre nyheter