(Aftenposten)
Et nytt solid Vamp-album med en perle av en tittellåt.
Det å være en institusjon i norsk musikkliv, kan både forplikte og frustrere. Fans som nå har fulgt det folkekjære Haugesunds-bandet Vamp gjennom snart tre tiår, vil ofte ha ny musikk som ligner den gamle. Kjent, kjært. Mens bandet selv selvfølgelig vil utvikle sitt uttrykk videre, dog uten å terge på seg grunnfjellet av lyttere med for stor forandring.
Denne vanskelige kunsten, la oss kalle den nostalgisk nytenkning, har Vamp behersket med solid gjennomføringsevne det siste tiåret. Endringer i bandet har gitt annerledes musikk, men aldri langt unna. Her på sitt 12. studioalbum gjør bandet det igjen, og det med tidenes kanskje aller mest nostalgiske albumtittel: Brev.
«Jag fick ett brev, ett riktigt brev med frimärken, ett vykort ifrån längesen, då framtiden var vår», sang svenske Joakim Berg og hans band Kent i låten «Duett» tilbake i 2002. Allerede da var brev noe urhistorisk som venner, kjærester, kunstnere eller politikere brukte tid på og fysisk sendte til hverandre når noe viktig skulle sies. For eksempel om kjærligheten.
Denne stemningen tas opp i Vamps nydelige og svært såre tittellåt «Brev», der Øyvind Stavelands akustiske og atmosfæriske folkballade under lyrikeren Helge Torvunds tekst gjør vondt på en god måte:
«Du ser verden gli bort i ei skumring, som ein fjellrev så liste seg vekk», synger vokalist Odin Staveland først, før det senere i første vers legges til: «Alt som var, glir over i minner».
Stavelands utfordring til Torvund skal ifølge presseskrivet ha vært å «skrive en tekst om alt det som er i ferd med å forsvinne fra oss». I livet, i naturen, i verden. Når sangens kraftfulle motto «kan me møtast igjen?» kommer med større og større fortvilelse fra Odin Stavelands munn, skjønner vi at noe viktig er i ferd med å gå tapt i og rundt oss. En mektig låt.
Alt på Brev treffer ikke like direkte og så sterkt som tittelkuttet, men det kan man vel heller ikke forlange. Også dette Vamp-albumet er best når det flyter frem på sitt mest dempede og rent melankolske vis, for eksempel i det allerede kjente åpningskuttet «Rosa». Et fint sommerminne man kan nynne på nå som høsten kommer over oss.
Det er på sitt roligste at den melodiske styrken i orkesteret Vamp kommer til sin rett, gang etter gang, år etter år. Bandet skal ha vært opptatt av det de selv kaller «klok tilbakeholdenhet» i spill og produksjon, og lykkes med det.
I mine ører er bandet nå langt mindre spennende når de «røffer» seg til musikalsk, som i den litt banale kåtskapslåten «Visitt» eller den nokså flate Norges-hyllesten «Hjerta mitt». Det fineste går litt tapt når energien skrus hardere på. Duetten «Meg itte deg» med Ida Maria treffer heller ikke spesielt godt.
Da fungerer samspillet mellom melodi, tekst og produksjon desto bedre i de mer avmålte partiene, for eksempel i den tidligere utgitte låten «Natt», som duver frem med et lekkert plystretema fra Øyvind Staveland selv.
Dikter Kolbein Falkeids tekst fanger et øyeblikk flere av oss (dessverre, kanskje) kan kjenne oss igjen ifra en sen kveld eller to: «Det e natt, og lyktastolpane e meiningslaust planta. Skyggen min sjangle, men det går fint. Gatå har forståelsesfulle fortauskantar».
Som lytter kan man delvis humre, delvis skjemmes, men likevel nynne med i det poetiske bildet. Godt støttet av den melodiske kraften som Vamp her igjen viser at de har når bandet er på sitt beste.
Les saken hos Aftenposten
"Vi har sett fram til å lansere dette med glede i lang tid. Endelig får vi fullført trilogien «Vamp i full symfoni» med både konserter og plateinnspilling. Og endelig får vi spilt i Den Norske Opera." Øyvind.
Det er duket for en helt spesiell opplevelse i Den Norske Opera når Vamp endelig fullfører trilogien «I full symfoni» med Kringkastingsorkestret. Samarbeidet mellom Vamp og Kork ble en formidabel suksess da de gjorde «I full symfoni» i 2005 og 2010. Platesalget nådde nye høyder og turneene til landets største byer, og to utsolgte Oslo Spektrum, ble den gang et foreløpig resultat av samarbeidet. Nå tar de det videre, og byr på to konserter i Den Norske Opera i februar 2025.
Vamp har eksistert og levert i godt over tre tiår, og de har utviklet et spesielt uttrykk i møtet mellom musikk og lyrikk som har truffet den norske folkesjelen. Odin Stavelands medvirkning i TV2-suksessen «Hver gang vi møtes» i år, har ikke akkurat minsket interessen for dette bandet, og har sørget for at en rekke nye fans har oppdaget bandets skattkiste av en låtkatalog.
Hundrevis av sanger om det å være menneske. Om kjærlighet og sorg, myter og skrømt, ærlighet og svik, døden og livet. Og om havet. Katalogen er full av kjente og kjære sanger som de øser av på konsertene sine og bandet er viden kjent for sin tilstedeværelse og formidlingsevne fra scenen.
Kjøp billetter til VAMP og KORK i full symfoni i Operaen her!
Kjøp hotellpakke på Thon Hotel Opera her!
Les hele saken
Øyvind Staveland har hatt en utrolig musikalsk karriere som leder av Vamp gjennom mer enn tretti år. Suksessen har medført fulle arbeidsdager, og rollen som komponist, musiker, bandleder, manager og bookingansvarlig for bandet, har lagt beslag på mye av Stavelands tid. Han har derfor takket nei de gangene han har blitt spurt om å gi ut soloalbum.
Men under pandemien ble det plutselig god tid til komponering. I tillegg til å skrive musikken til det kritikerroste Vamp-albumet «Tiå det tar» (2021), begynte Øyvind Staveland også på skisser til mange flere sanger. Resultatet er hans første soloalbum, «Lipper».
Les hele saken
(Dagbladet)
Hva i all verden har skjedd med Vamp? Hvordan kan de plutselig høres ut som et helt nytt band - 30 år ut i karrieren? Etter noen år med mer strømlinjeformete album som ikke har vært blant deres mest spennende, uten at de dermed har vært dårlige, gir bandet her ut ett av sine mest helstøpte og interessante album i en karriere som altså strekker seg over tre tiår. Vamp kunne ikke gitt seg sjøl en bedre jubileumsgave!
Les hele saken
(Dagsavisen)
Etter 30 år og 13 studioalbum gir Vamp ut enda et album som høres ut som et av deres beste.
Les hele saken
(Aftenbladet)
Isolasjon og nedetid har åpenbart gjort Vamp godt. Nå har de funnet en ny rute å seile, nye øyer å besøke og ny luft å puste i.
Les hele saken
(Haugesunds Avis)
En motgift mot pandemidepresjon
Har du det siste året tenkt at nå hadde det vært skikkelig fint med litt teater? Har det blitt mye smittetall, hjemmekontor og munnbind-diskusjon?
En motgift mot pandemidepresjon spilles nå på Haugesund Teater. Vamp som teaterkonsert. Levert med overbevisning av et spilleglad ensemble. I en regi som gjør det uhøytidelig, underholdende og med evne til å berøre.
Les hele saken
Så var jammen «Våken drøm» plutselig ferdigspilt i Stavanger. I hvertfall i denne omgang. Forestillingen settes heldigvis opp igjen på Rogaland teater våren 2022 og vi gleder oss allerede. For det er virkelig en drøm! En hektisk, gøyal og hjertevarm drøm som vi er så heldige å få henge med i.
Nå flyttes den til Haugesund, hvor den skal spilles i tidsrommet 28 mai - 18 juni.
Les hele saken
St Petri kirke lørdag 03 oktober
En helt spesiell konsert
Akustisk fra en scene som bygges midt i kirkerommet for å minske avstanden til publikum. Musikerne forholder seg til hverandre og rommet slik de gjorde da de lagde debutalbumet ”God morgen søster” på feierbadet i Haugesund for snart 30 år siden. Konserten filmes og videreformidles via scene Vest som er en egen kulturkanal fra TV Vest og Altibox, og er en pilot for en lengre konsertserie Vamp skal turnere med høsten 2021.
Det legges ut i underkant av 200 billetter til denne enestående konserten i St Petri den 03 oktober 2020.
Kl. 20:00 // FÅ BILLETTER
Kl. 17:30 // EKSTRA
Les hele saken
(Romerikes Blad)
I SNART 30 år har haugesunderne i Vamp holdt det gående. Tirsdag kveld spilte de for en så godt som smekkfull storsal i Kulturverket Flammen i Nittedal. Det var deres femte stopp av i alt 25 spillesteder på vinterens turné. Etter all tiden på veien, etter femten albumslipp og etter fem spellemannspriser, hersker det liten tvil om at Vamp er et band med kvalitet i alle ledd. Det viser de også så til de grader under kveldens konsert.
Les hele saken
(Dagsavisen)
Det 12. albumet til Vamp er blitt et av deres beste. Fullt av gode sanger, uten å lene seg tilbake på rutine og falsk trygghet.
Les hele saken
Eldre nyheter