bilde

Vamp fortsatt uten sjangergrenser"

(Viser)

La la la. Du venter deg ikke så mye av et album med en sånn tittel. Hvor feil kan man ta…

Tekst: Øyvind Rauset

Foto: Roy W. Gabrielsen

Med skam å melde er jeg ikke blant de mange tusener nordmenn som har fulgt med i utviklinga av gruppa Vamps musikalske univers de siste 27 år. Sangen som ble deres første hit, Tir n’a Noir, låt for søtladent i mine ører, og gjorde at jeg droppa å følge nøyere med dem, bortsett fra å registrere at de mottok stadig fler Spellemannpriser og andre utmerkelser.

Viser.no’s anmelder Per Jakob Skaanes skrev i 2009 en positiv omtale av deres album St. Mandag og anbefalte meg å sjekke dem ut nærmere. Sjøl fikk jeg bakoversveis da jeg hørte den burleske sirkusforestillingen av et album, Populas fra 2015, og forsto at dette bandet er populært av helt musikalske årsaker, dessverre en sjeldenhet i Norge.

Så det var med en viss andakt jeg nærmet meg deres nyeste kreasjon fra 2017, med den upretensiøse tittelen La la la. Og som så ofte før gjentar ikke Vamp seg selv, men lager noe helt annet enn forventet. Dette albumet låter nesten «sakralt», enkelte melodier føles inspirert av norsk salmetradisjon (svært positivt i mine ører), og selv om de fortsatt er frekke og utagerende i 2–3 låter, står det for meg som en mer typisk «viseplate» enn den forrige (på Apple Music står den oppført som «Folk», som på engelsk kan oversettes med viser, mens forrige album var «Indie rock»). Som dere ser av intervjuet med dem i bladet VISOR nr 11 (mars 2018), trives de best utenfor alle sjangergrenser, men det nære og inderlige er uansett framtredende på dette albumet.

Det starter med noen stille, skjeve pianoklanger allerede i første sang, Støypt i rav med en litt pussig tekst av Helge Torvund. Så går det slag i slag, med enkelte opptempo-sanger, men en hovedvekt på det stillferdige og intime. Sjøl falt jeg mest for Det rolige regnet, et nydelig dikt av Lars Saabye Christensen tonsatt av Øyvind Staveland med Odins rene stemme på vokal (som fin kontrast til den mer Tom Waits-aktige Jan Toft, som har vært ett av bandets varemerker fra starten av). Svært vakker er også Namnet med tekst av Helge Torvund, kompet av strykekvartetten Oslo Strings i et arrangement av Tom Roger Aadland. Størst «hit-potensiale» har nok den deilig sangbare Amelia av Øyvind Staveland. Her tror man at pop/rock-basillen har tatt helt over, før rare (artige) ting begynner å skje i kompet, inntil de i siste vers plutselig klemmer til med en så skeiv kord at man nesten ramler av sofaen. Typisk Vamp, vil nok kjennerne si. Og ett av kuttene, Onkel Holger, har den deilige irske instrumentaliteten som Vamp også er kjent for.

En del vil kanskje oppfatte plata som litt for tilbakeholden og følsom, men da skal dere ta med den forrige plata Populas (og tidligere album) på spillelista, så ser dere at denne passer godt inn i Vamps univers der alle uttrykk har en plass, ikke bare rebelsk sirkus og full trøkk. Og plata blir bedre for hver høring, du oppdager stadig nye små detaljer…

Jeg vil særlig trekke fram det flotte utvalget av tekster av fine norske lyrikere som Helge Torvund, Ingvar Hovland, Lars Saabye Christensen (som også står bak romansuksesser som Herman og Halvbroren) – og bandets egne Jan Toft og Øyvind Staveland. Sistnevnte er et universaltalent som her behersker både komposisjon, vokal, og dyktig trakterer fløyte, fele og bratsj på en måte som bygger opp helheten smakfullt uten å stikke seg ubehagelig fram. Han står for 5 av de 9 melodiene på albumet. Sønnen Odin Staveland følger godt i opphavets fotspor med vakker stemme og som komponst av åpningssporet, i tillegg til traktering av trommer, tangenter og andre instrumenter. Den respekterte blues-gitaristen Bjørn Berge (som selv har to spellemannpriser i bluesklassen) er blitt med i bandet og bidrar stort til et variert lydbilde, sammen med bassist Kjetil Dalland. Lars Egil Støle spiller sammen med Odin keyboard, inkludert kompliserte synther som bygger opp dybden i lydbildet uten at du tenker over at det er med, plata låter aldri «elektronisk». Og stryker-arrangementene glir naturlig inn, tydelig at en en felespiller har hatt en finger med her! 

Vamp synger på sin egen Haugesund-dialekt, og det kunne bli et problem for lyttere i Norden, men husk Peps Blodsband – det var ikke alltid man forstod deres skånske tekster heller, og var det så nøye? Vamp minner meg på mange måter om dem, minus reggae-fokuset, naturligvis. 

Sjøl hadde jeg stor glede av å følge med i boka som forteller mer om bandet og låtene, utgitt av Norsk Musikkforlag. Den gjorde det også lettere å forstå tekstene… I framtida håper jeg slikt vil komme på PDF’er som folk kan laste ned. For strømmetjenestene gir deg det ikke.

Jeg kunne gitt plata en femmer, men synes heller det må bli en seks’er til hele bandet og deres mangslungne rebelske univers. Det er et mirakel som gir håp for framtida, at denne gruppa er blitt så populær uten å gå de opptråkne stier og legge seg til en fast stil «som publikum liker». Jeg håper at de får en sjanse til å vinne en større lytterskare også i resten av Norden.


Les saken hos Viser

bilde

VAMP og KORK inntar Operaen i Oslo!"

"Vi har sett fram til å lansere dette med glede i lang tid. Endelig får vi fullført trilogien «Vamp i full symfoni» med både konserter og plateinnspilling. Og endelig får vi spilt i Den Norske Opera." Øyvind.

Det er duket for en helt spesiell opplevelse i Den Norske Opera når Vamp endelig fullfører trilogien «I full symfoni» med Kringkastingsorkestret. Samarbeidet mellom Vamp og Kork ble en formidabel suksess da de gjorde «I full symfoni» i 2005 og 2010. Platesalget nådde nye høyder og turneene til landets største byer, og to utsolgte Oslo Spektrum, ble den gang et foreløpig resultat av samarbeidet. Nå tar de det videre, og byr på to konserter i Den Norske Opera i februar 2025.

Vamp har eksistert og levert i godt over tre tiår, og de har utviklet et spesielt uttrykk i møtet mellom musikk og lyrikk som har truffet den norske folkesjelen. Odin Stavelands medvirkning i TV2-suksessen «Hver gang vi møtes» i år, har ikke akkurat minsket interessen for dette bandet, og har sørget for at en rekke nye fans har oppdaget bandets skattkiste av en låtkatalog.

Hundrevis av sanger om det å være menneske. Om kjærlighet og sorg, myter og skrømt, ærlighet og svik, døden og livet. Og om havet. Katalogen er full av kjente og kjære sanger som de øser av på konsertene sine og bandet er viden kjent for sin tilstedeværelse og formidlingsevne fra scenen.

Kjøp billetter til VAMP og KORK i full symfoni i Operaen her!

Kjøp hotellpakke på Thon Hotel Opera her!


Les hele saken

bilde

Øyvind Stavelands første soloalbum »Lipper» hadde release 1. september 2023"

Øyvind Staveland har hatt en utrolig musikalsk karriere som leder av Vamp gjennom mer enn tretti år. Suksessen har medført fulle arbeidsdager, og rollen som komponist, musiker, bandleder, manager og bookingansvarlig for bandet, har lagt beslag på mye av Stavelands tid. Han har derfor takket nei de gangene han har blitt spurt om å gi ut soloalbum.

Men under pandemien ble det plutselig god tid til komponering. I tillegg til å skrive musikken til det kritikerroste Vamp-albumet «Tiå det tar» (2021), begynte Øyvind Staveland også på skisser til mange flere sanger. Resultatet er hans første soloalbum, «Lipper».


Les hele saken

bilde

Noe har skjedd med Vamp"

(Dagbladet)

Hva i all verden har skjedd med Vamp? Hvordan kan de plutselig høres ut som et helt nytt band - 30 år ut i karrieren? Etter noen år med mer strømlinjeformete album som ikke har vært blant deres mest spennende, uten at de dermed har vært dårlige, gir bandet her ut ett av sine mest helstøpte og interessante album i en karriere som altså strekker seg over tre tiår. Vamp kunne ikke gitt seg sjøl en bedre jubileumsgave!


Les hele saken

bilde

Vamp: Helt på høyde med hva vi kan forlange"

(Dagsavisen)

Etter 30 år og 13 studioalbum gir Vamp ut enda et album som høres ut som et av deres beste.


Les hele saken

bilde

Vamp har brukt koronaen godt"

(Aftenbladet)

Isolasjon og nedetid har åpenbart gjort Vamp godt. Nå har de funnet en ny rute å seile, nye øyer å besøke og ny luft å puste i.


Les hele saken

bilde

Vamp i teaterversjon er en kraftpakke verdt å få med seg"

(Haugesunds Avis)

En motgift mot pandemidepresjon

Har du det siste året tenkt at nå hadde det vært skikkelig fint med litt teater? Har det blitt mye smittetall, hjemmekontor og munnbind-diskusjon?

En motgift mot pandemidepresjon spilles nå på Haugesund Teater. Vamp som teaterkonsert. Levert med overbevisning av et spilleglad ensemble. I en regi som gjør det uhøytidelig, underholdende og med evne til å berøre.


Les hele saken

bilde

Våken drøm"

Så var jammen «Våken drøm» plutselig ferdigspilt i Stavanger. I hvertfall i denne omgang. Forestillingen settes heldigvis opp igjen på Rogaland teater våren 2022 og vi gleder oss allerede. For det er virkelig en drøm! En hektisk, gøyal og hjertevarm drøm som vi er så heldige å få henge med i.

Nå flyttes den til Haugesund, hvor den skal spilles i tidsrommet 28 mai - 18 juni.

Finn billetter her!


Les hele saken

bilde

Vamp i kapellet"

St Petri kirke lørdag 03 oktober

En helt spesiell konsert

Akustisk fra en scene som bygges midt i kirkerommet for å minske avstanden til publikum. Musikerne forholder seg til hverandre og rommet slik de gjorde da de lagde debutalbumet ”God morgen søster” på feierbadet i Haugesund for snart 30 år siden. Konserten filmes og videreformidles via scene Vest som er en egen kulturkanal fra TV Vest og Altibox, og er en pilot for en lengre konsertserie Vamp skal turnere med høsten 2021.

Det legges ut i underkant av 200 billetter til denne enestående konserten i St Petri den 03 oktober 2020.

Kl. 20:00 // FÅ BILLETTER

Kjøp billetter her!

Kl. 17:30 // EKSTRA

Kjøp billetter her!


Les hele saken

bilde

Heldigvis har vi fortsatt Vamp "

(Romerikes Blad)

I SNART 30 år har haugesunderne i Vamp holdt det gående. Tirsdag kveld spilte de for en så godt som smekkfull storsal i Kulturverket Flammen i Nittedal. Det var deres femte stopp av i alt 25 spillesteder på vinterens turné. Etter all tiden på veien, etter femten albumslipp og etter fem spellemannspriser, hersker det liten tvil om at Vamp er et band med kvalitet i alle ledd. Det viser de også så til de grader under kveldens konsert.


Les hele saken

bilde

Vamp: Alle gode ting er 12"

(Dagsavisen)

Det 12. albumet til Vamp er blitt et av deres beste. Fullt av gode sanger, uten å lene seg tilbake på rutine og falsk trygghet.


Les hele saken

Eldre nyheter